Divendres 7 d'Octubre a classe de COED, vam realitzar un exercici amb un visionat de diapositives que anava relacionat amb la tasca que vam realitzar a la sessió anterior: les qualitats que ha de tenir un bon comunicador. A partir d'aquesta, vam parlar de la competència comunicativa.
La competència comunicativa (CC) es vincula amb : " Allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants." Quan parlem de comunicar no hem de perdre l'objectiu que tenim, hem d'aconseguir l'objectiu que ens hem plantejat.
Els components de la CC
Els quatre tipus de coneixements i habilitats són :
- La competència lingüística i gramatical: fonètica, ortografia, sintaxi, morfologia, semàntica, fonètica...
- La competència sociolingüística : varietats geogràfiques i registres
- La competència discursiva (competència molt important per a ser un bon comunicador)
- La competència estratègica (competència molt important per a ser un bon comunicador)
Competència lingüística i gramatical:
- Fa referència al domini del codi lingüístic
- S'ocupa del nivell fonològic, del nivell morfològic, del nivell sintàctic i del nivell lèxic i semàntic.
Competència sociolingüística:
- Fa referència a les regles socioculturals d'ús.
- S'ocupa de:
- La situació dels participants : el context. Un metge, per exemple, farà ús del codi d'una manera determinada segons on estigui (amics o consulta)
- El proposit de la interacció: ser eficaç en referència a l'objectiu (aconseguir l'objectiu que ens proposem: persuadir, interpel·lar...)
- Les normes i convencions de la interacció: el grup social té unes normes i convencions, per tant, ens hem d'adaptar i les hem de saber.
Competència discursiva:
- Fa referència a la combinació de formes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere.
- S'ocupa de :
- La cohesió de la forma: Les frases han d'estar enllaçades (cohesió de frases) , en un bon discurs s'han d'utilitzar molts connectors i una puntuació correcta. D'aquesta manera, podrem enllaçar idees.
- La coherència en el significat: s'ha de connectar tot el discurs.
Competència estratègica:
Englova la vestimenta, l'humor, el to de veu, la mirada, etc. La competència estratègica s'ha de practicar, prendre conciència de com ho fem i fixar-nos en els nostres errors per a poder reflexionar i corregir-los.
- Fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar per:
- Compensar les deficiències provocades per limitacions i insuficiències, per exemple: si et quedes en blanc pots repetir el que acabes de dir amb unes altres paraules, fer una síntesi del que has dit fins ara al llarg del discurs...
- Afavorir l'efectivitat de la comunicació: si coneixes al públic, pots adreçar-te directament a través de l'humor, explicant exemples, experiències personals, etc. A més és molt important cridar l'atenció del públic. Vam recordar al comunicador Sir Ken Robinson ja que ell mitjançant l'humor i utilitzant molts exemples, aconseguia transmetre un missatge seriós, captava l'atenció del públic i aconseguia que aquest es relaxés.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada