diumenge, 2 d’octubre del 2011

Usos educatius dels blocs

Després d'haver llegit aquest llibre, podem extreure'n diverses idees:
  • Què és un bloc? És un lloc web estructurat per entrades ordenades cronològicament, amb una actualització freqüent. Són llocs personals auto gestionats que generen comunitats amb un alt grau de fidelitat (bloggers) i amb interessos comuns. És un mitjà de comunicació que pot contribuir a enriquir les interaccions entre els alumnes i entre aquests i el professor per afavorir aprenentatges actius. També permet establir comunicació amb altres persones, és a dir són interactius. Serveixen per exposar i per intercanviar idees (publicació i comunicació).
  • La web 2.0: És una nova web basada en comunitats, on els mateixos usuaris són els creadors i organitzadors dels continguts, per damunt de tot hi ha comunicació, i per tant, s'estableix una estructura de la informació més horitzontal i democràtica.
  • Què és la blogosfera? És el terme amb al qual s'agrupa la totalitat de weblogs.  La fiabilitat de la informació recau sobre els propis usuaris, que amb les seves cites, referències,... estableixen les pautes de fiabilitat.Els blogs estàn connectats per mitjà d'enllaços, comentaris, etc. Un conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, que comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global . Quan parlem de blogosfera educativa ens referim a totes les xarxes de blocs relacionades amb els contexts educatius.
  • Implicacions socials i educatives: Les possibilitats d'un bloc són comunicatives, i per la seva senzillesa a l'hora d'utilitzar-lo ens permet incorporar-lo en un treball habitual a classe de manera molt diversa, fomentant el debat, la reflexió, l'anàlisi,...
  • El bloc en una pedagogia constructivista: Amb el bloc els alumnes es senten importants i això fa que siguin mes reflexius a l'hora d'expressar-se, ja que és una eina pública i la pot veure tothom que vulgui, no només els professors. Així l'alumne assoleix unes responsabilitats públiques i s'esforça per poder compartir els millors continguts possibles. Els blocs tenen un caràcter interactiu i això fomenta el treball col·laboratiu.

És important saber quina finalitat li volem donar al nostre bloc. Per exemple dins dels usos educatius trobaríem tres tipus de blocs:
  • Blocs de centre
  • Blocs de professors
  • Blocs d'aula (del professors, professor-alumne o alumne)
Cadascun d'aquests té una finalitat i uns usos diferents i sempre hem de tenir ben clar quin volem fer servir per a transmetre la informació als nostres alumnes.


El llibre m'ha semblat molt interessant, així que us deixo un resum més extens on ens mostra moltes més idees importants. Aquest resum pertany a una companya meva de classe, la Júlia Martínez. Penso que és molt interessant la síntesis que ha fet, per això vull destacar-ho: http://juliamm18.blogspot.com/2011/09/usos-educatius-dels-blocs.html 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada